قدس/ فرهنگ/ زهره کهندل : برنامه ششم توسعه در آستانه تدوین نهایی قرار دارد و هر یک از مجموعه‌ها در پی این هستند تا جایگاهشان را در چند سال آینده تثبیت کرده و ارتقا بخشند، مؤسسات و مراکز آموزش عالی غیرانتقاعی هم یکی از این مجموعه‌ها هستند.

انتقاد از پذیرش دانشجوی هوافضا با دیپلم انسانی


علی آهون‌منش، رئیس اتحادیــه مؤسســات غیردولتی و غیرانتفاعی در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: متأسفانه در برنامه پنجم توسعه برای مؤسسات و مراکز آموزش‌عالی غیرانتفاعی جایگاه خاصی دیده نشده بود، به همین دلیل اتحادیه دانشگاه‌های غیرانتفاعی، برنامه‌ای شامل انتظارات و نیازها برای قرار گرفتن در برنامه ششم توسعه، تدوین کرد.  وی ادامه می‌دهد: قبول داریم که تعداد دانشجو کم شده است اما همین تعداد دانشجویی که وجود دارد اگر بر اساس یک برنامه عادلانه، تقسیم شود قطعاً و یقیناً دانشگاه‌های غیرانتفاعی با مشکل صندلی خالی مواجه نمی‌شوند.

 30 درصد ورودی‌ها را به ما بدهند
پیشنهاد آهون‌منش این است که با توجه به اینکه دولت نگاه ویژه‌ای به تقویت بخش خصوصی دارد، 30 درصد ورودی‌های دانشگاه را به مؤسسات آموزشی غیرانتفاعی بدهد. در حال حاضر 57 درصد ورودی‌های دانشگاه، سهم دانشگاه پیام نور است. رئیس اتحادیه مؤسسات غیردولتی و غیرانتفاعی می‌گوید: زمانی که 2 میلیون داوطلب کنکور وجود داشت، بسیاری پشت کنکور می‌ماندند. دولت به دانشگاه پیام نور در یک مقطع خاص اجازه گسترش بی‌رویه داد. الان که تعداد دانشجو کم شده، چرا بیش از نیمی‌ از ورودی‌های کنکور به دانشگاه پیام نور می‌رسند؟ از سوی دیگر دانشگاه آزاد، کنکور جداگانه برگزار می‌کند و برای پذیرش درهر کلاس ظرفیت‌های 120 تا 150 نفری دارد. آهون‌منش با اشاره به برداشتن محدودیت رشته‌های دیپلم در دانشگاه آزاد، خاطرنشان می‌کند: اگر کلاس‌هایشان پر نشد، چند نوبت تکمیل ظرفیت برگزار می‌کنند و با دیپلم علوم انسانی برای رشته‌های مکانیک و هوافضا، دانشجو می‌پذیرند. مؤسسات غیرانتفاعی درخواست داشتند که وزارت علوم اجازه این نوع پذیرش را به آنها هم بدهد یا این امتیاز را برای دانشگاه آزاد هم حذف کند. او با بیان اینکه دولت در طول برنامه‌های سوم تا پنجم توسعه به بخش‌های خدمات، کشاورزی و صنعت، وام‌های ارزان قیمت و طولانی مدت می‌داد، ادامه می‌دهد: در این مدت هرگز به آموزش عالی وام داده نشده، بنابراین بهتراست وام‌هایی برای مؤسسات آموزش عالی هم داده شود تا بتوانند فعالیت کنند.
به گفته وی این مورد در چارچوب اصل 44 قانون اساسی کاملاً قابل پذیرش است.  آهون‌منش با اشاره به تبصره‌ای در برنامه سوم توسعه که دولت برای دانشگاه‌های دولتی و مساجد و امور فرهنگی، قیمت آب، برق و گاز را با قیمت‌های تعدیلی حساب می‌کند، می‌گوید: بهتر است برای دانشگاه‌های غیرانتفاعی هم چنین امتیازی وجود داشته باشد و عوارض شهرداری از آنها گرفته نشود یا برای گرفتن پروانه ساختمان مجبور به پرداخت هزینه‌های میلیاردی نباشند. در چنین شرایطی دانشگاه‌های غیرانتفاعی آماده رقابت در فضای آموزش عالی کشور می‌شوند.

 فله‌ای مجوز می‌دادند
وی با اظهار خوشبینی از پیش‌نویس برنامه ششم توسعه، می‌گوید: در این برنامه بر حمایت از مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی با کیفیت بالا، تأکید شده است. همچنین کاهش ظرفیت پذیرش در دانشگاه‌های فاقد زیرساخت هم یکی از بندهای این پیش‌نویس است. آهون‌منش با تأکید بر توسعه متوازن آموزش عالی در استانها اظهار داشت: متأسفانه در دوره‌ای ناگهان مجوز تأسیس 50 مؤسسه غیرانتفاعی داده شد که نه بر اساس آمایش بود و نه نیاز. او با اشاره به پیشنهاد دولت در طول برنامه ششم برای تجمیع دانشگاه‌های غیرانتفاعی خاطرنشان می‌کند: دولت مکلف است که بر اساس قانون برنامه، کمک‌ها و تسهیلاتی به آنان بدهد.
ما امیدواریم در صورت وجود این بندها و تصویب آن، برنامه ششم برای توسعه آموزش عالی در بخش خصوصی، برنامه‌های خوبی داشته باشد.  در پیش‌نویس برنامه ششم توسعه به انحلال یا واگذاری 50 درصد از واحدهای پیام نور اشاره شده، رئیس اتحادیه مؤسسات غیرانتفاعی در توضیح این بند می‌گوید: دولت مکلف به کوچک‌سازی است و برای اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی تمام واحدهای دانشگاه جامع علمی‌کاربردی و نیمی‌ از واحدهای پیام نور که فاقد زیرساخت‌های لازم هستند را به بخش خصوصی واگذار می‌کند.
آهون‌منش با بیان اینکه برخی واحدهای پیام نور بسیار بی‌کیفیت است یادآور می‌شود: مصوبه پیشنهادی دولت در برنامه ششم توسعه حمایت از مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی با کیفیت بالا و کاهش ظرفیت پذیرش در دانشگاه‌های فاقد زیرساخت‌های لازم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.